Røde Kors Genbrug – status

Røde Kors Genbrug

af TINA DONNERBORG, Røde Kors Hovedkontor

I 2022 fik vi endelig lov til at holde åbent et helt år. Og det kan vi heldigvis også se på årets omsætning. Selvom vi også er blevet ramt hårdt på stigende varme- og elregninger, ser 2022 ud til at blive endnu et rekordår i genbrug - hvor stor rekorden bliver, venter vi spændt på at se.

Butikkerne gik forrest

Butikkernes formål er modtage donationer og sælge genbrugsvarer, men i 2022 fik I pludselig en ekstra opgave. Et akut behov for hjælp til flygtninge i nød gjorde, at butikkerne også blev et sted, nytilkomne flygtninge kunne gå til, hvis de havde brug for hjælp til tøj.

Gavekort

Tusindevis af gavekort er blevet uddelt og modtaget i butikkerne, og selvom det var en opgave, der gav visse udfordringer nogle steder, klarede I det med et fantastisk gåpåmod. Butikkerne levede i den grad op til Røde Kors' ambition om, vi altid er tilstede.

Vi prøver (fortsat) nyt af

Som vi har vedtaget i vores strategi for genbrug, skal vi blandt andet udvikle os ved at prøve nye tiltag af, og det har vi også gjort i 22. Blandt andet har vi åbnet en betjeningsfri butik i Aabenraa, og flere butikker i hovedstaden tester, hvad det giver at udvide åbningstiderne i eksisterende butikker med selvbetjening, når butikkerne ellers ville holde lukket.

22 blev også et år, hvor flere og flere butikker arbejder aktivt med salgsdata - bl.a. til at se effekten af nye ideer, kampagner, ændringer af priser og andet. Det giver en kæmpe værdi både for den enkelte butik og for genbrug samlet set at kunne følge salget i butikkerne løbende.

Online-salg på trapperne

Vi har længe arbejdet på at finde den rigtige løsning for at kunne blive en del af det store marked for onlinesalg af genbrugsvarer, og den har vi fundet nu.

I starten af 2023 vil Røde Kors' nye webshop se sagens lys. Vi glæder os til at byde vores nye digitale familiemedlem velkommen i genbrugsklubben.

Glade og stolte frivillige

Alle de gode ting der sker i butikkerne kan ikke ske uden frivillige, og dem har vi heldigvis rigtig mange af i genbrug. Og de er heldigvis virkelig tilfredse med at være i butikkerne.

Det viste den store frivilligundersøgelse i efteråret. Hele 96 % er tilfredse eller meget tilfredse med at være frivillige i butikkerne.

Rigtig glædelig jul og godt nytår.