Nørklere

Nørklerne

Røde Kors' nørklerprogram er en lokal, social aktivitet med et internationalt formål. Aktiviteten har eksisteret siden 1983, hvor en inspirationstur til Sverige fik Røde Kors til at implementere strikke og sy-aktiviteten i Danmark. I dag har nørkleraktiviteten mere end 5000 frivillige på landsbasis.

Nørklerne strikker, syr og hækler tøj og tæpper til nødlidende og katastroferamte områder i hele verden. I Danmark støtter nørklerne sårbare på asylcentrer samt strikker bamser til børn af indsatte. Et udvalg af nørklervarer er til salg i vores genbrugsbutikker, hvor overskuddet går til at hjælpe socialt udsatte i lokalsamfundet og støtte vores internationale arbejde.

Nørklernes produkter bliver lavet af genbrugsmaterialer samt donationer fra private og virksomheder med strikkegarn og stof i overskud. Der bliver lavet tøj til børn i alderen 1-12, striksokker, huer og tæpper.

Nørklerne i Røde Kors Assens mødes hver anden tirsdag på Granly i Assens.

Vi strikker efter opskrifter, som vi får stillet til rådighed af Røde Kors, og de færdige ting doneres til de områder i verden hvor der er behov for tøjet. Det er så hyggeligt at deltage.

Du får det garn der er brug for til opskrifterne.

Aktivitetsleder

Hanne Sørensen